HATÁRTALANUL: HAT-KP-1-2021/1-000884

HATÁRTALANUL HORVÁTORSZÁGBAN

Az Ostffyasszonyfai Petőfi Sándor Általános Iskola és a Rábapatyi Arany János Általános Iskola 44 tanulója és 4 pedagógusa 2022. május 09. és 13. között a „Határtalanul!” pályázati program (HAT-KP-1-2021/1-000884) keretében Horvátországba látogattak. Az élményekben gazdag kirándulás célja az volt, hogy a diákok olyan nevezetes helyeket keressenek fel, amelyek korábban Magyarországhoz tartoztak, és ma is többségében magyarlakta területek, valamint személyes tapasztalatokat szerezzenek a külhoni magyarságról a nemzeti összetartozás jegyében.
Az élményekben gazdag 5 nap alatt az alábbi látnivalókat tekintettük meg:
1. nap: Drávaszögben és Dél-Baranyában barangoltunk.
Ellátogatunk a várdaróci tájházba, amely falu központjában található és ahol megismerhetjük a baranyai magyarság hagyományait. Tettünk egy sétát a Kopácsi-Rét Nemzeti Parkban. A helyi hagyományos építészeti elemeket felvonultató, mégis modern látogatóközpontban a bürühidakon (fapallókon) tettünk sétát a mocsaras terület felett. A Dráván átkelve érkeztünk meg Eszékre, ahol valamikor az a török fahíd állott, amelyet Zrínyi égetett fel. Felkerestük a várban Eszék óvárosát és annak főterét, a dzsámiból átalakított templomot, majd pedig a Ferences rendiek udvarában megtekintettük a bombatölcsérekből és puskahüvelyekből állított Krisztus feszületet. A főtéren megtekintettük a Szent Péter és Pál Nagytemplomot és a főbb nevezetességeket.
2. nap: Magyarok a délszláv háborúban.
Vukovárra érve a délszláv háborúk egyik ikonikus városát ismerhettük meg, ahol máig sok házon látni golyó és repesznyomokat. Meglátogattuk a városi kórház alaksorában kialakított háborús múzeumot és a Magyar Házat. Onnan az újlaki várhoz és templomhoz vezetett az utunk, ahol Újlaki Miklós főúr, erdélyi bán és bosnyák király és Kapisztrán Szent János is megtértek a teremtőhöz. Szentlászlóban a délszláv háborúról emlékeztünk meg a helyi emlékhelynél, amely a Szent László szobor és református templom mellett található.
Kiskőszeg: A kommunizmus idején zarándokhelyként működő emlékpark főalakja a Julka nevű partizánnő szobra, aki az elmondások szerint először ért át a Dunán, amikor a szovjet csapatok megkísérelték az áttörést 1944-ben. A véres csatának emléket állító emlékhelyről szép kilátásunk nyílt a dunai hídra, illetve a túlparton fekvő szintén magyar településre, Csúza: Felkerestük Ács Gedeon, Kossuth Lajos tábori lelkészének síremlékét.
3. nap: Zágráb magyar vonatkozásai
Városnéző sétára indultunk Zágrábban, Horvátország fővárosában. Meglátogattuk a Káptalandombon emelt székesegyházat, benne a Szent István kápolnával, ahol Szent László koronázási palástját is láttuk. Itt nyugszik Erdődy Tamás, valamint az 1919-es újratemetésük óta Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter is. A Káptalandombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba (Gradac), itt megtekintettük a Jellasics-teret, valamint a Szent Márk-teret a Szent Márk templommal.
4. nap: Lovran és Abbázia, a „Magyar Tengerpart”.  A Kvarner-öböl magyar vonatkozásai
A negyedik napot hajózással indítottuk a tengeren. Selce üdülővárosból Rijeka (Fiume) felé vettük az irányt. A monarchia világa elevenedett meg a horvát tengerparton, hiszen Fiume (Rijeka) mellett Abbázia (Opatija) volt a magyar üdülőhely a Kvarner-öbölben. Megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával: a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar időben épült a piac, a színház, és egyéb fontos épületek: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Felkerestük a magyar feliratú kikötői bakokat és a Baross emléktáblát is.
Felsétáltunk Tersatto várába. Majd Opátija (Abbázia) következett.
Abbázia minden villájához gazdag, sokszor nemesi származású magyar családok története fűződik, itt kezdtük sétánkat, felidéztük néhány család történetét. Sétáltunk a tengerparton a híres, sziklába vájt sétányon és felkerestük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt.
5. nap: Látogatás a Zrínyiek és az Erdődy grófok birodalmában.
Varasd mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és tettünk egy sétát Európa talán legszebb barokk belvárosban.
Itt találtuk a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat és a gyönyörű városházát is. Felsőzrínyifalván (Gornji Kuršanec) megkoszorúztuk azt a Zrínyi-obeliszket, amelynek eredetijét Csáktornyán, a Muraközi Múzeum udvarán állították fel. Csáktornyán, a Zrínyiek sasfészkében tettünk sétát.
A fantasztikus öt nap összekovácsolta a két iskola diákjait és tanárait,  mindannyian sok új információval, rengeteg élménnyel és a valódi összetartozás érzésével tértünk haza.