Ökotábor - erdei iskola 2014

A 2013/2014-es tanévben május 26-31-ig lehetőségük nyílt iskolánk diákjainak ökotáborban tölteni egy izgalmas és emlékezetes hetet. A programot 3-4. osztályos tanulók számára hirdettük meg. A tábor helyszíne a már általunk korábban megismert a Kis-Balatonhoz közeli Balatonberény.
A tábor első napján megismerkedtünk a környék néhány nevezetes kulturális és természeti értékével. Ellátogattunk a keszthelyi Balaton Múzeumba, majd megtekintettük a Vadászati Múzeum kiállításait és a modellvasút kiállítást. A délutánt a Kis-Balatonnál töltöttük, idegenvezetőnk gyalogos sétán mutatta be a terület jellegzetes madárvilágát és növényeit. Megpróbáltuk a madarak azonosítását hangjuk alapján. Sétánk végén a diás-szigeti Matula –kunyhóhoz és a Fekete István – emlékházhoz érkeztünk. Ezután autóbusszal jártuk be a Nemzeti Parkot.
Kedden délelőtt a tanulók különböző témájú előadásokon vettek részt. Foglalkoztunk a vízi élővilággal, a Balatonban élő halfajokkal, azok életmódjával, táplálkozásával. Megnéztük „A vizek birodalma” című filmet és néhány rövidfilmet a Kis-Balatonon élő leggyakoribb madarakról. Fekete István életrajzának megismerése után a diákok rövid áttekintést kaptak az író legismertebb gyerekeknek szóló regényeiről. Az előadásokon a tanulók lelkesen figyeltek, jegyzeteltek és kérdeztek, hogy délután minél sikeresebben számolhassanak be tudásukról a vetélkedőn.  A négy csoportban zajló verseny feladatai között szerepelt tesztírás is, de olyan, kreativitást igénylő feladatok is akadtak bőven, mint a keresztrejtvény, szókeresés, párosítás, felismerő játék. A nap záró programjaként közösen megtekintettük a Bogáncs című filmet.
Szerdán reggeli után autóbusszal utaztunk Balatonedericsre, ahol az Afrika Múzeumban hallgattunk meg ismertetőt, majd körbesétáltunk az állatok kifutói között. A kirándulás Keszthelyen folytatódott, ahol több érdekes múzeum kiállításait néztük meg: Babamúzeum, Történelmi Panoptikum, Játékmúzeum. Ebéd után a Kis Hableány fedélzetén hajózva hallgattuk a Balaton kialakulásáról szóló mondákat és közben megcsodálhattuk a panorámát. Az esti órákban Ki mit tud?-ot rendeztünk, ahol a tanulók megmutathatták tehetségüket, és megörvendeztettek bennünket egy-egy szép versmondással, szóló- és közös énekléssel, tánccal.
A csütörtöki nap is izgalmasnak ígérkezett, hiszen „Egy nap a vadonban” várt ránk. Sétánk során megismerkedtünk a szőlőtermesztés és borkészítés rejtelmeivel és íjászkodtunk, aminek a végén izgalmas verseny alakult ki. A túra végén ízletes paprikás krumpli készült bográcsban. Este a szerdán és a csütörtökön látottakról és hallottakról adtak számot tanulóink izgalmas feladatok megoldásával.
Péntek délelőtt kézműves foglalkozáson vettünk részt, ahol különféle kreatív ötleteket valósítottunk meg. A munka délután is folytatódott. Utána megtörtént a heti munka értékelése és a csapatok díjazása. Vacsora előtt nagy volt az izgalom, hiszen megérkeztek az esti záró buli szereplői, akik fergeteges műsorral szórakoztatták a gyerekeket, és méltó módon zárták le a hetet.
A szellemi munka fáradalmait esténként sportolással, közös játékkal pihentük ki. A panzió udvarán lehetőségünk volt focizni, asztaliteniszezni, kosárlabdázni, kézilabdázni.
Elmondhatjuk, hogy tanulóink nagy lelkesedéssel vettek részt a tábor programjaiban, és sok szép élménnyel, emlékkel gazdagodva tértek haza. Mindenki nagyon jól érezte magát, ez derült ki a szülőkkel folytatott beszélgetésekből is.

Egészségnap

Iskolánk a pályázati lehetőségeket kihasználva ez év tavaszán ismételten felhívta a figyelmet az egészséges életvitel lehetőségeire Egészségnap kertében.
Az egészséges életmódra felnőtt korban már nehezebb áttérni, ezért célunk felkelteni az érdeklődést, igényt az egészséges életvitel iránt. Célunk, hogy a tanulók széleskörű ismeretet és tapasztalatot szerezzenek az életminőség javulásához szükséges területeken. Programunk célja az is, hogy a gyerekek megtapasztalják: lelkük és testük egészsége szoros összefüggésben van egymással. A program megvalósítása során az újfajta ismeretszerzési módszerek következtében fejlesztjük diákjaink szövegértési, szociális életviteli, környezeti, kommunikációs kompetenciáit. És nem utolsó sorban célunk az is, hogy mindenki jól érezze magát, kapjon elegendő motivációt a további munkához.
A nap tervezésekor ismét sok mindenre kellett gondolnunk: hasznos, tanulságos, ismeretterjesztő, megelőző, szórakoztató és jó hangulatú programokat szerettünk volna létrehozni, ahol mindenki megtalálja a számára legkedvesebbet, ahol jól érzi magát. A programok most is három korcsoportban zajlottak: az 1-2, 3-4-5, 6-7-8 évfolyam dolgozott, okosodott, vetélkedett együtt.
A programok lebonyolításához komoly szervezésre volt szükség, de mindenhol pergően, programtervezethez igazodóan zajlódtak az események.
A legkisebbek rajzos- játékos feladatokkal ismerkedtek az egészséges táplálkozással, a védőnő segítségével megismerték a helyes öltözködés, mosakodás alapjait. Játékos, rajzos filmmel ismerkedtek védőoltások szerepével, egy baktériummesével pedig a kórokozókkal. A zenés- táncos mozgás befejezésként ismét a kedvencük volt.
A második korcsoport gyümölcssaláta készítésében ügyeskedett, majd ők is a védőnőtől kaptak hasznos ismereteket a tisztaság szerepéről. Játékos, rajzos filmmel ismerkedtek a táplálék útjával, a fogakkal. Filmhez kapcsolódó feladatokkal, teszttel, adtak számot megszerzett tudásukról. A védőnő bemutatóját, a zenés mozgást, és a Nutrikid piramis bejárását ők is élvezték, sőt még a csapatok közös munkával a rajzaikat is elkészítették.
A harmadik korcsoporttal már máshonnét is igyekeztünk megközelíteni a dolgokat. A „Mi az igazság a dohányzásról” című film alapján önállóan sok dolgot megfogalmaztak, és rádöbbentek az egészséges életvitel fontosságára. Amit érdemes tudni a dohányzásról beszélgetés során nyitottak, érdeklődőek voltak, lényegre törően tudtak kérdezni, és a válaszokat befogadni. A játékos vetélkedőben ügyesen működtek közre, de a kedvenc itt is a mozgás, a Zumba volt, ami ismét igazán megmozgatta őket.
A nap során tanulók megismerkednek a testi – és lelki, valamint környezeti egészségük újabb oldalának fontosságával, ismereteik bővültek, tudatosabbá válik bennük, hogy elsősorban önmaguk felelősek önmagukért.
A gyerekek most is remekül érezték magukat. Nagyon hálásak voltak azért, hogy a pályázat lehetőséget adott erre. A sok program, a kedvükre való lehetőségek tárháza olyan élményekkel ajándékozták meg diákjainkat, mely sokáig beszédtémát adott a gyerekek körében, egyöntetű véleményük szerint ismét egy felejthetetlen élménnyel gazdagodtak.

Természetközeli sporttábor 2013

Immár másodízben volt alkalmuk iskolánk diákjainak egy tartalmas és élménydús tábori hetet tölteni a Balaton mellett. Az 5. és 6. osztályos tanulók nagy örömmel fogadták a pályázat adta lehetőséget, így szeptember második hetében 31 diákkal indultunk útnak a már jól ismert helyszín: Balatonberény felé.
A tábor első napján megismerkedtek a tanulók az eddig csak tankönyvi képeken látott természetvédelmi terület: a Kis-Balaton szépségével, állat- és növényvilágának gazdagságával. Idegenvezető segítségével jártuk be azokat a helyeket, amelyek Fekete Istvánt is rabul ejtették a Diás-szigeten és környékén. A délelőtti előadásokon szintén hallhattak és tanulhattak a gyerekek a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkról, illetve a Tüskevár című regény alkotójáról és történetéről. A rendhagyó tanórákon megismerkedtek a diákok a Balaton állatvilágával, halfajaival, azok életmódjával és táplálkozásával. Sok érdekességet tudtak meg az olimpiák történetéről, a magyar sport múltjáról és jelenéről, nagy olimpikonjainkról, nevezetes sporteredményekről, rekordokról.
Megtanultuk a kerékpáros közlekedés szabályait, átnéztük a legfontosabb közlekedési táblákat, forgalmi helyzeteket elemeztünk, majd tudásunkat gyakorlatban is alkalmaztuk kerékpáros túráink alkalmával. A pályázati forrásból vásárolt kerékpárokkal átkerekeztünk a balatoni bringakörúton Balatonmáriafürdőre a kikötőhöz. Hazafele tartva utunk a berényi strandra vezetett, amelynek pályáin a héten többször is lehetőségünk volt sportolásra.
A napjainkat reggeli tornával indítottuk, délutánonként a szép őszi időt kihasználva szintén a testmozgásé volt a főszerep. Az udvar füves részén futball és kézilabda mérkőzések folytak a csapatok között, sor-és váltóversenyeken, illetve kosárra dobó versenyen mérték össze ügyességüket és gyorsaságukat. A kerékpáros közlekedéshez szükséges képességeket teszteltük a panzió udvarán összeállított ügyességi akadálypályán. Az asztalifoci-bajnokságon párosok bizonyíthatták kézügyességüket és jó reflexeiket.
A délelőtti foglalkozásokon szerzett ismereteket esténként csoportos vetélkedő formájában kértük számon. A feladatok között szerepelt tesztírás, vers és próza fogalmazása, nyelvi játék, totó, drámajáték, activity. Az utolsó tábori napunkat eredményhirdetéssel, majd énekes, táncos esttel zártuk.
Ezen a héten igyekeztünk hangsúlyt fektetni a természetközeliségre és a sportra egyaránt. Úgy érzem, hogy a változatos és élménydús programokkal elértük célunkat, hisz a tanulók megtapasztalták és megélték a közös játék, a versengés, a mozgás örömét.

Ökotábor - erdei iskola 2013

A 2012/2013-as tanév utolsó előtti hetében lehetőségük nyílt iskolánk diákjainak öko-táborban tölteni egy tartalmas és élményekben gazdag hetet. A programot 6-8. osztályos tanulók számára hirdettük meg a Kis-Balatonhoz közeli Balatonberénybe.
A tábor első napján megismerkedtünk a környék néhány nevezetes kulturális és természeti értékével. Ellátogattunk a keszthelyi Balaton Múzeumba, majd megtekintettük a Vadászati Múzeum kiállításait. A délutánt a Kis-Balaton vadregényes vidékén töltöttük, idegenvezetőnk a buszos körút után a diás-szigeti Matula –kunyhóhoz és a Fekete István – emlékházhoz kalauzolt el bennünket.
A további napok délelőtti foglalkozásain a tanulók változatos témájú előadásokon gyarapíthatták ismereteiket. Foglalkoztunk a vízi élővilággal, a Balatonban élő halfajokkal, azok életmódjával, táplálkozásával. Sok hasznos információt szereztek a diákok a természetes gyógymódokról és a gyógynövényekről, a vízi sportokról, ökológiai lábnyomunk jelentőségéről és csökkentésének lehetőségeiről. A Balaton kultúrtörténeti értékeinek gazdag tárházából is merítettünk a balatoni népmondák, Fekete István Tüskevár című regényének és a Festetics család jelentőségének megismertetése révén.  A délelőtt hallottak elsajátításáról délutánonként vetélkedő formájában adtak számot a diákok. A négy csoportban zajló verseny feladatai között minden nap szerepelt tesztírás is, de olyan, kreativitást igénylő feladatok is akadtak bőven, mint a keresztrejtvény, a riportkészítés, a dramatizálás és a szerepjáték.
A szellemi munka fáradalmait az esti órákban sportolással, közös játékkal pihentük ki. A panzió udvarán lehetőségük volt a gyerekeknek focizni, asztaliteniszezni, kosárlabdázni, kézilabdázni. Akinek volt kedve, esténként megnézhette a Tüskevár című film néhány epizódját.
A keszthelyi Helikon ünnepségek mintájára mi is rendeztünk egy „Mini Helikon” elnevezésű estet, ahol a tanulók megmutathatták tehetségüket, és megörvendeztettek bennünket egy-egy szép versmondással, szóló- és közös énekléssel, tánccal. Utolsó teljes napunk délelőttje kézműves tevékenységgel telt: karkötőt fűztünk és kavicsot festettünk, délután pedig a vállalkozó kedvűek a haltisztításban és a halvacsora elkészítésében is segédkezhettek. A búcsúest meglepetés programjaként két fiatal zenész lépett fel nagy sikert aratva dalaikkal.
Gyermekek és pedagógusok nevében egyaránt mondhatom, hogy élményekkel, tapasztalatokkal teli napokat töltöttünk Balatonberényben a pályázatnak köszönhetően. Ezen a héten átélhették a gyerekek a tanulás, a tudás örömét, és a sok közös program bennünket, táborlakókat is közelebb hozott egymáshoz.